11a. November part I: Studie & Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Matthijs - WaarBenJij.nu 11a. November part I: Studie & Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Matthijs - WaarBenJij.nu

11a. November part I: Studie & Macau

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

26 November 2012 | Macau, Macau

RUGBY
We hadden nog geen enkel plan voor de vroege zaterdagmiddag, dus we besloten tijdens het ontbijt om voor de grap een rugbywedstrijd van Pascal te checken. Zo gezegd, zo gedaan, paar biertjes mee en even later zaten we op de tribune het team van City University of Hong Kong toe te juichen. Was tof, ze deden het prima en wonnen! Stond na afloop van de wedstrijd wat met de coach te praten omdat we moesten wachten tot Pascal klaar was en toen de coach me vroeg of ik niet eens mee wilde trainen kon ik geen reden bedenken waarom ik het niet zou doen. De maandagavond erop dus direct maar mee. Was erg leuk; lekker zwaar en fysiek, een leuk team en veel uitwisselingsstudenten. Tijdens een oefenpotje op de eerste training was er een grapjas die met zijn schoen even op de zijkant van mijn hoofd wist te staan toen ik op de grond lag en dat voel ik op het moment van schrijven nog steeds. Je zou bijna vergeten dat er bot in je oor zit, maar daar ben ik nu in ieder geval weer volledig van op de hoogte! Ben verder ook niet zo’n fan van dat kunstgras hier, bij elke training loop je wel enkele (schaaf)wonden aan je been op door dat irritante spul. Maar goed, het scheelt kosten want dan hoef ik hier geen voetbalschoenen met noppen aan te schaffen! Heb sindsdien elke keer dat ik kon meegetraind, me wat verdiept in de spelregels en hoop gauw nog enkele wedstrijden mee te kunnen pikken (hoewel het seizoen al vrij binnenkort afloopt).

STUDIE
Waar tot nu toe alles met de studie als een zonnetje is verlopen, heb ik inmiddels toch wel een stomme fout gemaakt. Het was woensdag en ik moest mijn groepspresentatie van donderdagochtend 09:00 uur voorbereiden, maar ik liet mij overhalen om de nieuwe James Bond in de bioscoop te gaan zien (leuk filmpje trouwens!) en vervolgens weer naar de Happy Valley Horse Racing arena te gaan. Dan maar wat nachtwerk, slapen kan altijd nog. Eenmaal daar bleek dat ze voor de laatste keer dit jaar de speed drinking beer competition organiseerden en ik was mijn presentatie op slag even vergeten. Paar keer meegedaan (en mooi nieuw record neergezet met Phillip trouwens!) en toen nog vrij onsuccesvol wat op de paardenraces gewed. Ik wedde op enkele paarden per race, maar het bekende spreekwoord bleek toch niet helemaal op waarheid berust. Toen de rest van onze groep weg wilde om te gaan stappen in Wan Chai dacht ik opeens weer aan mijn presentatie en nam ik om ca. 01:00 uur gauw een taxi naar huis. Ik zag dat ik inmiddels een mailtje van mijn groep had ontvangen dat ze voorafgaand aan de presentatie nog willen meeten om 08:00 uur. Bah. We moesten als groep een presentatie geven van 50 minuten en een groot onderdeel daarvan was een video-analyse. Ik begon mijn voorbereiding dus maar eens met het bekijken van de video van een minuut of 10 (ik zeur nooit tegen mijn kamergenoot als hij ‘s nachts nog achter de computer zit en andersom is dat gelukkig hetzelfde). Waar ik een half uur geleden een half litertje bier nog trots de baas was in slechts enkele seconden, waren de rollen nu omgedraaid en had de pils mij in de houdgreep: ik bekeek de video twee keer, maar begreep er echt helemaal niets van. Dit had geen enkele zin, dus ben ik maar gauw naar bed gegaan. Ik had geen Powerpoint-slides voorbereid, maar mijn groepsgenoten waren zo aardig om me enkele slides ‘cadeau’ te doen voor de presentatie. Gelukkig was ik niet de enige in mijn groepje (een Zweed, een Noorse en een Columbiaanse die zo goed als sinds haar geboorte in New York City woont) die niks had gedaan, want Aila kwam net terug van een trip naar Thailand en was de presentatie ook vergeten (gelukkig wel gewoon aanwezig). Aila en ik hebben sowieso wel meer overeenkomsten, want het was al tot twee keer toe gebeurd dat we samen aanschoven bij een werkcollege, alleen maar om helemaal aan het einde van dat college erachter te komen dat het de verkeerde groep was.

Ik begon de presentatie en de slides die ik toegewezen kreeg gingen allemaal over de Chinese economie, dus kostte het me gelukkig geen moeite om wat te improviseren. Desalniettemin was het wel een beetje gênant om tijdens een presentatie van 50 minuten alleen de eerste 5 minuten aan het woord te zijn om vervolgens daar maar wat te staan voor niets. Toen ik het filmpje tijdens de presentatie zelf weer zag maar dan nuchter bleek het tot mijn verbazing een ontzettend simpel en doodnormaal filmpje, zou bijna denken dat ik de nacht ervoor misschien per ongeluk iets anders gekeken heb…

Ben na afloop van het werkcollege samen met Aila even naar de professor gegaan om op te biechten dat we geen ene donder hadden uitgevoerd en onze Scandinavische vrienden dus een hoger cijfer verdienden dan wat hij nu misschien van plan was. Tot mijn verbazing vond de Duitse professor het niet eens zo erg omdat Aila en ik altijd de meest actieve studenten van de groep zijn tijdens het werkcollege en kregen we beiden alsnog een B, in Nederlandse cijfers ongeveer een 7+.

De andere zaken deze week gingen gelukkig allemaal goed! Voor het energievak presenteerde ik met twee anderen een beleidsvoorstel (vanuit het oogpunt van de overheid) om steden te verduurzamen alsmede de luchtvervuiling omlaag te brengen en dat viel in goede aarde gezien de A die we kregen (8.5-9). Voor het vak Contemporary International Politics of the Asia Pacific had ik een 1-op-1 debat waarin ik moest verdedigen dat Taiwan onderdeel moet worden van China en mijn Koreaanse tegenstander deed precies het tegenovergestelde. Ik werd door de groep als winnaar gekozen, dus dat cijfer (krijg het later pas terug) zal ook wel prima zijn!

BEER OLYMPICS & MACAU
Vrijdagavond waren de Beer Olympics 2012 in de Billy Boozer! Enkel teams van City University of Hong Kong en Baptist University Hong Kong konden zich inschrijven. Een team moest bestaan uit 7 personen, waarvan er minimaal 1 vrouw moest zijn. De spellen waren o.a. speed drinking, team bucket drinking, shotgun challenge en beerpong. Mijn team (Pascal, Phillip, Benjamin, Loïc, Hannah, Alexander en mijzelf) eindigde uiteindelijk op de tweede plaats (wel beste team van onze universiteit!) en wonnen daarmee een fles wijn. Een team van Amerikanen won jammer genoeg doordat zij extreem goed waren in alle beerpong spellen, iets wat populair in de VS is en wat ze dus regelmatig oefenen terwijl wij Europeanen dat echt zo goed als nooit doen.

De ochtend erop gaan we naar Macau. Paspoort begint al aardig vol te raken zo! We zijn met een groepje van 13 man, bijna allemaal uit Europa (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Schotland, Servië en Zweden) op Alan (Singapore) en Hannah (Algerije) na. We gaan weer naar ’s werelds grootste casino, The Venetian Macao. Het casino-avontuur verliep dit keer vrij slecht voor mij, maar gelukkig waren de drankjes gratis zolang we aan een tafel speelden! Na een paar uur was het eindelijk tijd om naar het stadion (ook in het casino zelf) te gaan omdat we tickets hadden geboekt voor de UFC (Ultimate Fighting Championship)! UFC is een populaire vechtsport waarvan de wedstrijden altijd op de televisie worden uitgezonden en het wordt nu ook steeds populairder in Azië; deze fightnight is pas de tweede ooit in Azië sinds het evenement in China afgelopen jaar.

Bij binnenkomst stond een boksmachine waarmee je gratis de kracht van je stoot kan meten. Uiteraard kreeg iedereen direct stoere praatjes en werd ik gepusht om het ook te doen. Had uiteindelijk verreweg de hoogste score van de groep (ik had 420 en de #2 van ons 270), dus daar heb ik uiteraard nog zo lang mogelijk irritante grapjes over gemaakt.

Ondanks dat we de allergoedkoopste tickets hadden gekocht hadden we een goed uitzicht op de ring (hoewel ‘ring’, het is eigenlijk een kooi). Er stonden een stuk of 10 gevechten op het programma, elk bestaand uit 3 rondes van 5 minuten. Het begon ietwat saai, maar uiteindelijk waren er diverse spectaculaire gevechten met diverse knock-outs! Een aantal mensen van onze groep vonden het na enkele gevechten al geen bal meer aan, maar ik heb me goed vermaakt!

Het was inmiddels 1 uur ’s nachts en toen we ons wilden inschrijven voor de boot terug naar Hong Kong bleek alles vol en de vroegst vertrekkende boot die we konden reserveren zou Macau pas om 7 uur ’s ochtends verlaten. Was er stiekem wel blij om want ik wilde nog wel even door en zo was het tenminste verzekerd dat niemand van ons vroeg zou vertrekken! We hebben nog een uurtje gespeeld in het casino en hebben daarna enkele taxi’s naar D2 genomen, een nachtclub waarvan veel studenten ons hadden verteld dat die goed moet zijn. Eenmaal de discotheek in gedoken kwamen we een andere groep uitwisselingsstudenten van onze universiteit tegen die gezamenlijk bijna duizend euro gewonnen hadden in het casino (in Macau echt een boel aangezien alles zo goedkoop is!) en daarom kochten zij de hele nacht lang champagne, whiskey, tequila etc. voor ons. De dansvloer in de club barstte van de prostituees (niet ongebruikelijk in Azië) en hoe later het werd, hoe meer aandacht ze kregen van een enkele student dus we hebben af en toe verschrikkelijk moeten lachen.

Uiteindelijk waren we net op tijd voor de boot terug naar Hong Kong. Op de boot bleek de bar net geopend te zijn en we kregen het voor elkaar om de voltallige biervoorraad van het schip in een uurtje weg te werken. Om daarbij na onze lange nacht te blijven staan was nog niet eens zo eenvoudig, gezien de hoge golven die het ruige weer op dat moment veroorzaakte. Om 08:30 waren we uiteindelijk weer in Hong Kong en we besloten maar om een taxi naar huis te nemen, want niemand had nog zin om een uur in de metro te moeten zitten.

De woensdagavond erop zouden we eindelijk naar Taipei vertrekken! Die woensdag zelf was nog best stressvol, want ik moest die dag nog een paper beginnen én afmaken (die moest immers de zaterdag erop ingeleverd worden, maar dan zou ik nog in Taipei zijn). ’s Ochtends vroeg begonnen en uiteindelijk keurig enkele uurtjes voordat we naar het vliegveld moesten vertrekken ingeleverd! Ik schreef een betoog dat China een bedreiging vormt voor de Amerikaanse hegemonie in de Pacific en dat was erg interessant, veel van geleerd!

Nu lekker even een paar dagen de studie vergeten en op naar Taipei!

p.s. Verslag van Taipei komt snel nu, ik wacht alleen nog op de foto's van iemand.

• 26 November 2012 - 11:31

Gertjan:

Nu lekker even een paar dagen de studie vergeten en op naar Taipei!

hhhmmm.....

Uit je verslag blijkt ook wel dat je dit even zwaar nodig hebt.....

• 28 November 2012 - 07:51

Joey:

Hee!

Ben wel echt trots op je dat je zulke cijfers haalt en tegelijk kan genieten van het leven daar!:) Haha iedereen wil altijd even je kracht testen net als op Nick zijn vrijgezellen feest.
    26 dagen!!

Geniet nog even en sluit het mooi af:)