7. Student in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Matthijs - WaarBenJij.nu 7. Student in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Matthijs - WaarBenJij.nu

7. Student in Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

15 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Het studentenleven in Hong Kong = Studeren, Sporten, Stappen & Sightseeing en het is een goed leven!

De studie is inmiddels echt los gegaan. Al mijn vakken zijn inmiddels begonnen, ik heb ma t/m vr college en zelfs enkele hoorcolleges en werkgroepen tot half 9 of half 11 in de avond en we zijn al bezig met allerlei presentaties, papers, debatten en groepsopdrachten.

Ik heb nogal wat geschoven met de vakken die ik hier neem, omdat een aantal vies tegenvielen. Maar ik heb er nu 5 waarmee ik het zal moeten doen dit semester en ik ben er erg tevreden mee:

1. Mandarin for Non-Chinese Speakers I, oftewel gewoon Chinese les! Hoewel, Chinees is gewoon een verzamelnaam voor alle Chinese talen die er bestaan en niet de naam van 1 taal. Aangezien 90% van China Mandarijn Chinees spreekt leer ik Mandarijn. Wordt gegeven door een dame uit Sjanghai, China die jammer genoeg niet erg goed Engels spreekt dus het is lastig om haar een vraag te stellen. Maar het is ontzettend leuk! In het Chinees ligt nogal de nadruk op de toon waarop je iets uitspreekt: een en hetzelfde woord kan je op 4 verschillende tonen uitspreken en dan heeft het 4 totaal verschillende betekenissen. Erg moeilijk, maar wel heel grappig om met een groep te doen en leuk! Heb het Chinese alfabet (in Latijnse letters althans) er al op zetten, we doen inmiddels wat woorden en zinnen en ik moet deze week al enkele Chinese karakters kunnen schrijven (hoewel ik het meer zie als tekenen dan als schrijven..).

2. Chinese Society in Transition. De professor is een politicoloog uit Duitsland en dit is misschien wel het meest interessante vak dat ik ooit heb gehad. We bespreken eerst wat moderne Chinese geschiedenis (Mao, Deng Xiaoping, het bekende Tianmen Square Massacre en de laatste twee presidenten van China), om vervolgens China vanuit een heleboel verschillende perspectieven te analyseren en vooral ook te kijken naar de manier waarop China verandert of veranderen zal. Onderwerpen die dan aan bod komen: Chinese internationale betrekkingen, groeiende macht van China en hoe ze die gebruiken (militair, economisch etc.), de Chinese economie, hoe het leven van de bevolking sociaal-economisch verandert, hoe de Chinese politiek werkt, veranderende familiewaarden, de milieucrisis, vrijheid van religie en internet in China etc. etc. Moet enkele papers voor het vak schrijven en dat belooft heel interessant te worden.

3. Contemporary International Politics of the Asia Pacific, gegeven door een Australische professor met een zuiver 'Crocodile-Dundee-accent'. We bespreken eerst de verschillende belangrijkste theorieën die er zijn in de leer van de internationale betrekkingen en passen die vervolgens steeds toe op de huidige Asia Pacific (Oost-Azië en de VS). Verscheidene theorieën voorspellen oorlog in deze regio, dus dat belooft niet veel goeds! Enorm interessant, omdat hoewel het een theoretisch vak is de professor constant recente voorbeelden aanhaalt van conflicten die nu spelen in deze regio (China heeft vorige week nog enkele oorlogsschepen naar een eiland gestuurd dat Japan claimt als haar eigen, China en enkele andere landen vechten momenteel uit wie de Zuid-Chinese zee bezit etc.). Gaat verder over de mogelijke terugval van de VS als supermacht in deze regio, de opkomst van China en hoe andere landen in deze regio ermee omgaan. Denk dat ik hier veel ga leren!

4. Energy, Environment, and the Future: Crisis and Opportunity. Wordt gegeven door een ecoloog uit Canada en een socioloog uit Bangladesh (de laatste is overigens echt NIET te verstaan als hij met een Indiaans accent Engels spreekt). Begint met een korte introductie over welke bronnen van energie we in de afgelopen 300 jaar gebruikten, op welke manier olie/kool/etc. eigenlijk geologisch ontstaan zijn, welke enorme veranderingen nieuwe soorten van energie wereldwijd teweeg brengen en wat de politieke gevolgen zijn geweest de afgelopen 100 jaar van het bezitten van veel energiebronnen (macht, oorlog, VS, Midden-Oosten, Rusland etc.). Vervolgens begint het vak echt. Hoe lang duurt het nog voordat de olievoorraad op is? Wat zullen daar de consequenties van zijn? Welk gedeelte van ons leven is houdbaar en wat zal moeten veranderen? Hoe kunnen we de aankomende energiecrisis doorstaan en hoe implementeer je die plannen? Hoe effectief zijn de verschillende vormen van hernieuwbare energie? Is kernenergie een goed/slecht idee? Koos dit vak, omdat ik denk dat het de energiekwestie de grootste uitdaging van mijn tijd zal zijn en het belooft erg interessant te worden om hier dieper op in te gaan!

5. Mergers and Acquisitions, het enige vak dat ik volg aan de Faculteit Economie & Bedrijfseconomie en gedoceerd door een professor uit Rusland. Het vak behandelt fusies en overnames, maar dan meer vanuit financieel perspectief en we moeten tijdens groepsprojecten in de rol van een investment banker kruipen die CEO's adviseert tijdens een fusie dan wel overname. Vragen die we behandelen zijn: Wat zijn de economische redenen voor fusies/overnames? Hoe bereken je de aandelenprijs? Hoe gedraagt de aandelenprijs zich tijdens dit proces? Wanneer is een overname van een ander bedrijf een goede investering? Hoe bepaal je de prijs die je voor een bedrijf betaalt? Waarom mislukken fusies? Hoe bescherm je jezelf tegen een vijandige overname? Het is een vrij praktisch vak waarbij we veel recente artikelen moeten lezen uit The Wall Street Journal, de Financial Times etc. en als project moeten we zelf een deal (fusie/overname) voorstellen en er een dealboek over schrijven waarom het strategisch, financieel etc. verantwoord is. Best een tof vak en blijf zodoende bovendien toch nog een beetje in de bedrijfseconomische hoek bezig in Hong Kong !

Het meest inspirerende aan de vakken vind ik mijn klasgenoten. Ze komen overal vandaan in de wereld en wanneer we gezamenlijk over politieke en sociale kwesties praten leer je ontzettend veel over verschillende opvattingen uit verschillende culturen en over hoe zaken in hun eigen land geregeld zijn. Met de Nederlanders hebben we verleden week de hele nacht nog even onze eigen verkiezingen gevolgd en gelukkig won mijn partij weer twee zeteltjes!

Op de universiteit is het verder momenteel een puinhoop, omdat er overal studentenprotesten zijn. Dit omdat China momenteel ook in Hong Kong de 'national education' wil invoeren, wat eigenlijk gewoon inhoudt dat de kinderen hier op de basisschool moeten leren hoe fantastisch communisme is. Protesten verlopen hier vrij vredig, maar de druk op de gouverneur van Hong Kong begint nu wel aardig toe te nemen omdat de protesten overal in de stad beginnen op te zwellen. Sowieso zijn het interessante tijden op politiek gebied aangezien de tienjaarlijkse leiderschapswisseling van China eraan zit te komen en de gedoodverfde favoriet voor het Chinese presidentschap ineens verdwenen is en de Chinese overheid er al een week over zwijgt ondanks alle vragen van journalisten.

Verder is het studentenleven aardig relaxed. Voor het college aan eerst even een paar baantjes trekken in het zwembad, dat soort werk! Toen ik afgelopen week aan het squashen was met een lokale student vroeg hij ineens of ik mee wilde gaan naar Kung Fu. Waarom niet?! Het bleek echter ontzettend saai. Geen enkele actie, geen enkele vorm van sparring, alleen maar filosofisch gedoe over je innerlijke kracht etc. Heb niet eens gezweet, dus ben direct na de les met een chagrijnig hoofd maar wat gaan hardlopen. En dat in de stad van Bruce Lee, Jackie Chan en Jet Li! Komende week gaan we naar Japans zwaardvechten, dus misschien wordt dat toffer!

Uiteraard ook weer een aantal keer op stap geweest en de avonden dat we niet op stap gaan relaxen we gewoon een beetje op de campus, waar 's avonds op de veldjes veel studenten gewoon rustig een biertje zitten te drinken en er is altijd wel een lokale student die ineens op een panfluit of iets dergelijks begint te spelen.

Mijn kamergenoot is overigens weg, hij is aangenomen aan een universiteit die beter is voor zijn vakgebied (Engels) en hij is er direct vandoor gegaan. Er is een wachtlijst, dus er zal binnenkort wel een nieuwe voor in de plaats komen. Tot die tijd geniet ik van de ruimte die ik ineens heb!

Nu houd ik er maar gauw mee op, want we gaan zo naar de film (The Expandables 2) en ik kan niet wachten om Sylvester Stallone met Chinese ondertiteling te zien. :P

• 15 September 2012 - 12:49

Jacquelinebloem@hotmail.com:

Wie zijn toch die 'aliens' ????

• 15 September 2012 - 15:36

Joey:

Zelfs ik vind je vakken interessant!

• 16 September 2012 - 13:28

Lisanne:

Heeey Matthijs!

Klinkt goed!!! Binnenkort ook tentamens oid?
    xx

• 17 September 2012 - 14:46

Matthijs:

@Joey: Haha goedzo!

@Lisanne: Tussentijds wel enkele tentamens ja, maar meeste tussentijdse cijfers bestaan uit het schrijven van papers, geven van presentaties of het voeren van een debat. Gros van de tentamens is halverwege december. ;)