5. Waarom Hong Kong? Hierom! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Matthijs - WaarBenJij.nu 5. Waarom Hong Kong? Hierom! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Matthijs - WaarBenJij.nu

5. Waarom Hong Kong? Hierom!

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

08 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

School's started! Nou ja, soort van. Ik was wat ongelukkig met de vakken die ik in eerste instantie toegewezen kreeg en het was dan ook niet echt een verrassing dat ik de meeste colleges compleet oninteressant vond. Heb de meeste dan ook direct gedropt nu het nog kan en een paar nieuwe vakken gekozen aan andere faculteiten (Faculteit Chinese studies en Faculteit Politieke Wetenschappen & Internationale Betrekkingen o.a.), maar die vakken beginnen (en eindigen) allemaal een week later, dus volgende week meer over de studie!

Het stappen hebben we op een wat lager pitje gegooid, omwille van onze studieresultaten en vooral ook portemonnee (of zoals de Amerikanen het noemen: Sustainable Partying). Desondanks natuurlijk wel gewoon een paar keer op stap geweest naar wat kroegjes, naar good ol' Lan Kwai Fong (altijd fantastisch!), uit eten geweest in Tsim Sha Tsui en tussendoor wat beerpong (soort mix van tafeltennis en een bierspel) gespeeld op de campus. Ook een nacht op stap geweest in Wan Chai, maar dat bleek nogal een foute buurt (mix van red light district en uitgaansdistrict) en we belandden in een nog foutere club waarin alle meisjes betaald werden om nogal sensueel met jan en alleman te dansen. Ik had nogal medelijden met een meisje hier die ingehuurd was door een rijke, lelijke, dikke, oude stinkende, zwetende Britse man om hem met een enorme dosis tegenzin een goede avond te geven, had het niet naar mijn zin en ben met mijn vrienden toen maar ergens anders heengegaan.

Overdag is het inmiddels erg relaxed hier. De temperaturen zijn wat omlaag gegaan en de meeste dagen is het nu beneden de 30 graden. Bijna elke dag gaan we na de hoorcolleges samen wat studeren of aan een essay werken, om na wat potjes tafeltennis te eindigen in het zwembad en we een goede plek voor het avondeten zoeken.

Op markten kijk je soms ook je ogen uit: ze hebben er alles, van levende inktvissen tot koeientongen tot de poten van kippen. Het smerigste vonden we dat er dwars doormidden gesneden vissen lagen waarvan je alle ingewanden (longen etc.) nog kon zien en je het hart nog kon zien kloppen omdat de vis op de een of andere rare manier blijft leven zonder kop en de helft van zijn lijf. Levende vissen werden hier kant en klaar zo uit het aquarium getrokken, in stukken gesneden en geraspt om vervolgens in een zakje aan de klant te worden meegegeven terwijl je duidelijk kon zien dat het nog leefde. Beetje bah.

Verder had de week vooralsnog vier grote hoogtepunten voor mij:

1. A Symphony of Lights; 's werelds grootste licht- en geluidshow. Vanaf de boulevard op het eiland Kowloon langs de zee (Victoria Harbour) heb je in de avond een prachtige plek om te kijken naar deze show die bestaat uit een groot aantal gebouwen die samen een mooie skyline vormen van Hong Kong Island en in samenspel licht geven op het ritme van de muziek dat je hier hoort. De combinatie van de lucht van de zee, de immense skyline, de lichtshow en de muziek was fantastisch!

2. International Commerce Centre. Het ICC is met 484 meter het #4 hoogste gebouw ter wereld! We wilden naar boven, maar het was 13:00 uur en het dakterras bleek pas om 17:00 uur te openen. We wilden toch graag naar boven, dus besloten om maar gewoon de liften op te zoeken en te zien waar het schip zou stranden. We namen een lift naar de 103e verdieping (mijn oren suisden nogal!), omdat daar het superexclusieve en peperdure Ritz-Carlton hotel was en we wisten dat je vanaf daar het uitzicht ook kon zien. Bij de ingang daar was de security net bezig twee dronken toeristen weg te sturen die hetzelfde probeerden, waardoor Philip en ik kans zagen om stiekem naar binnen te lopen. Eenmaal binnen dacht al het personeel waarschijnlijk dat we er gewoon te gast waren, want iedereen was superbeleefd: "Can I please take your bag Sir? Can I show you to your table Sir?". Philip, een hele goede Duitse vriend van me hier antwoordde met "We want 2 beers and a table with a good view!".

Terwijl we door het veel te luxe restaurant naar een plekje aan het raam werden begeleid keek ik wat schichtig om me heen, wachtend op het moment dat ik weggestuurd zou worden maar dat moment kwam niet. Al vrij snel zaten we dus samen aan een tafel aan het raam op de 103e verdieping met een biertje, wat garnituur en een schitterend uitzicht over Hong Kong Island en een aantal verderop liggende eilanden!!!

3. Victoria Peak. We namen een taxi naar de top van de Victoria Peak, met 552m de hoogste berg van Hong Kong en bovendien een populaire plek om de stad te overzien. We deden het 's avonds en hadden een prachtig overzicht over het grootste gedeelte van stedelijk Hong Kong. We hebben ook nog een gedeelte van het pad rondom de top gelopen, van waar je zelfs een nog beter uitzicht had. Toen we daar naar het indrukwekkende uitzicht stonden te kijken kwamen we gezamenlijk tot de conclusie: "This right here is the reason all of us wanted to go to Hong Kong!".

4. Tian Tan Buddha. Gelegen op Lantau Island, het meest zuidwestelijk gelegen eiland van de 4 HK-eilanden waar veel mensen wonen (op een totaal van de 235 eilanden waaruit Hong Kong bestaat). Tot 2007 was deze Buddha de grootste ter wereld en dat was te zien! Ook een paar Chinese tempels bezocht. Maar het mooiste vond ik eigenlijk het uitzicht over de stranden, de prachtige natuur en de omringende eilanden vanaf de berg waarop de Buddha stond! Bij dat uitzicht realiseer je je ineens waarom slechts een kleine 20% van het droge land in Hong Kong ook daadwerkelijk bebouwd is.

Dit is wel weer genoeg lijkt me, morgen vroeg op want we hebben weer een uitstapje gepland!

• 08 September 2012 - 19:28

Matthijs :

Heel veel foto's dit keer: als je ze allemaal wil zien i.p.v. alleen de eerste zoveel moet je even op "Foto's" klikken in het menu linksboven en dan gaat het natuurlijk om de foto's van verslag 5! ;)

• 08 September 2012 - 19:31

Matthijs :

Wat je hier vlak boven ziet is namelijk lang niet alles dat ik bij dit verslag geupload heb. ;)

• 08 September 2012 - 20:14

Joey:

Hoe eten ze die kippenpoten? Zit toch helemaal niks aan haha. Hier was het vandaag heerlijk weer 25 graden. Alleen ik was nog beetje ziek, gaat nu wat beter. Spreek je snel!

Enjoy

• 08 September 2012 - 20:14

Joey:

Enjoy

• 09 September 2012 - 11:25

Jacquelinebloem@hotmail.com:

Oh, als ik je verhalen lees en de foto's zie...... Zal ik toch maar in dat vliegtuig stappen en komen????

• 09 September 2012 - 18:27

Matthijs:

Die kippenpoten eten ze gewoon zo op, het kraakbeen zelf! Heel erg bakelarie dus.

Mam, je kan langskomen hoor! Laat ik je alle leuke plekken zien. ;)

• 09 September 2012 - 19:55

Annika:

Klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt! Is er nog een plekje vrij in je handbagage Jacqueline? :)

• 09 September 2012 - 19:58

Jacquelinebloem@hotmail.com:

Ja hoor Annika, als je jezelf zo kunt opvouwen.....