6. Who needs Vegas?!? - Reisverslag uit Macau, Macau van Matthijs - WaarBenJij.nu 6. Who needs Vegas?!? - Reisverslag uit Macau, Macau van Matthijs - WaarBenJij.nu

6. Who needs Vegas?!?

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

09 September 2012 | Macau, Macau

Vanochtend samen met Pascal en Benjamin om 9 uur op de campus afgesproken om de metro te pakken naar Kowloon Central. Daar ontmoetten we Phillip die op het station in een Starbucks op een stoel lag te slapen met een koffie in zijn hand. Hij was de hele nacht op een feestje geweest van een of andere Duitse bankier die in HK woont en was er rechtstreeks vandaan gekomen zonder slaap om ons te vergezellen. Respect voor Phillip! Van hier zijn we met de boot naar Macau vertrokken en Phillip kon toen gelukkig even slapen. Na een uurtje arriveerden we in Macau en had ik weer een extra stempel in mijn paspoort!

Macau en Hong Kong hebben vrij veel met elkaar gemeen. Het zijn namelijk de enige twee SAR's (Speciaal Administratieve Regio) van de Volksrepubliek China. Dat wil zeggen dat ze tot eind jaren '90 nog in handen waren van de kolonisator (Hong Kong door de Britten en Macau door Portugal), toen zijn overgedragen aan China maar met de clausule dat ze voor een periode van 50 jaar lang zelf hun beleid en wetten mogen maken op alle gebieden behalve op het gebied van defensie en buitenlandse diplomatie. In 2049 zal Macau weer volledig geïntegreerd in China zijn. Sinds de 16e eeuw t/m 1999 was het in Portugese handen en dat zag je, want overal stonden oude 'Europese' gebouwen!

Je gaat vooral naar Macau voor de casino's! Het barst hier van de mensen uit Hong Kong en van Mainland China die hun zuurverdiende geld hier met alle plezier over de balk smijten. Las Vegas is misschien de #2 casinocentrum in de wereld met jaarlijkse gokopbrengsten van US$ 10.3 miljard, maar de casino's van Macau leveren jaarlijks gokopbrengsten van US$ 28.4 miljard waarmee ze bijna 3x zo groot zijn als Las Vegas en het verreweg het grootste gokcentrum ter wereld is! De economie van Macau draait dan ook bijna volledig om gokken en andere spellen, toerisme en horeca. Laten we het de geupgrade versie van Las Vegas noemen, wat een mooi voorbeeld is van de economische macht die steeds meer van de VS richting China verschuift.

Eenmaal aangekomen met de ferry stonden er rijen met bussen klaar die ons gratis naar hun casino's vervoeren. We waren bewust vroeg gekomen om eerst aan wat sightseeing te doen, dus namen er eentje maar zijn daar van het casino direct weggelopen richting het centrum. Ik waande me hier weer in Europa, want de pleintjes deden erg Europees aan. Er stonden nog veel oude gebouwen uit de tijd van de Portugezen en alle straten hebben er nog steeds Portugese namen (het is er ook nog steeds een van de officiële talen samen met Chinees). We hebben de ruïnes bezocht van een oude kathedraal uit ca. 1500 die grotendeels is afgebrand in 1835 en we hebben (de overblijfselen) van een fort bezocht dat diende als bescherming tegen de Chinezen die Macau probeerden terug te veroveren de afgelopen eeuwen. Best wel tof allemaal!

Tegen het einde van de middag hebben we een taxi genomen naar de Venetian Macau. De Venetian Macau is het grootste casino ter wereld en bovendien het grootste gebouw in heel Azie. Binnenin het gebouw zijn een paar wijken van de Italiaanse stad Venetië nagebouwd, wat echt ontzettend fout en kitscherig was maar ook wel erg grappig omdat het best een aardige replica was. Zelfs de 'O sole mio' zingende mensen ontbraken niet!

Toen was het uiteraard tijd voor het echte werk. Het casino was echt ontzettend vet en redelijk indrukwekkend van binnen. Ik heb me de hele avond beperkt tot poker en roulette, omdat het zo ongeveer de enige casinospellen zijn waarvan ik de regels begrijp. Ik begon met 500 Hong Kong dollar en wist er 1020 HKD van te maken (ca. 50 euro naar 100,20 euro), waarmee ik alles terug wist te betalen van de dag (bootreis, taxi's, bier, eten etc.) dus ik had een heel leuk gratis dagje uit! Pascal won omgerekend 130 euro en Benjamin zelfs 250 euro, wat in Hong Kong echt best veel geld is (voor 250 euro kan je ca. 90 keer een taxirit van twintig minuten nemen of 50 keer avondeten kopen). Phillip verloor er 30, maar we hebben al zijn bier en eten betaald in de avond, dus het kon hem niet zoveel schelen!

Later hebben we nog enkele andere casino's geprobeerd (daar nog 6 eurotjes verloren, maar ach) en er veel lol gehad. De laatste boot vertrok alweer om 23:30 uur en morgenvroeg hebben we allemaal college, dus hebben we die genomen. Een busje bracht ons weer gratis van een casino naar de ferry, eenmaal in Hong Kong namen we een taxi naar huis omdat we geen zin hadden in de drukke metro en tegen 1 uur 's nachts waren we weer terug op de campus.

Deze dag was echt awesome!!!

• 09 September 2012 - 19:57

Matthijs :

Op de fotopagina verschijnen alle foto's overigens steeds in omgekeerde volgorde, dus eigenlijk zou je bij de laatste moeten beginnen en dan richting de eerste gaan.

Nu gauw slapen, want het is 1:55 uur en om 11:00 uur heb ik Chinese les!!

• 09 September 2012 - 20:08

Jacquelinebloem@hotmail.com:

Han Mao Tan,
    Ninhâo
    Chenggong
    He Zhi Ken

• 11 September 2012 - 22:04

Fleur:

Hey Matthijs, Het klinkt echt super vet daar in Hong Kong! Volgens mij is er altijd wel wat te doen ;) Ik hoop dat je nog een beetje vrije tijd hebt (of kunt maken voor je AEclipse bestuur), want de WALV is bijna en het zou natuurlijk leuk zijn als er een speech van jou is! Zou je ons voor donderdag een speech kunnen sturen?:) x